18.10.2010

Mikä mobiili mulle ja paljonko se maksaa?

Jenni Glad 12snap:stä luennoi eTourism-seminaarissa 23.9.2010 aiheesta "Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet tulevaisuudessa hotelli- ja matkailualalla". 12snap on keskittynyt mobiilimarkkinointiin ja -mainontaan sekä digitaalisten kanavien käyttöön. Yritys on saanut tunnustusta mm. Cannesin Lionsin muodossa sekä Red Herring-innovatiivisten teknologiayritysten listalla.

Glad käytti tapausesimerkeissään mm. TripAdvisoria, Fit for Travel-sovellusta, Heathrow-lentokentän infopalvelua ja McDonaldsin lipukekampanjaa. Hyvinkin erilaiset mobiiliesimerkit vahvistivat näkemystäni matkailuyrityksen "must"-asiasta mutta toisaalta kertoivat ihmisten viehätyksestä kaikenlaiseen uuteen teknologiaan.

Markkinoijan kannalta on olennaista ymmärtää mobiilimarkkinoinnin hyödyt:
  • Mobiili on jokaisen kohderyhmään kuuluvan taskussa - korkea tavoitettavuus
  • Luvanvaraista, uniikkia ja kohdennettua - kuluttajan suostumuksella
  • Mahdollistaa vuorovaikutuksen ja asiakasdialogin kuluttajan kanssa
  • Nopea ja kustannustehokas tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen
  • Tulokset mitattavissa
  • Ekologinen kanava
Kuullostaa monen korvissa juuri siltä mitä on kaivattu nostamaan uudet tuulet asiakaspinnassa. Sitä se voi ollakin edellyttäen että sisältö on kunnossa ja tavoitteet asetettu. Markkinoinnin perusasioista emme pääse eroon käytämme sitten mediavalinnassa "perinteistä" tai uudempaa sähköistä tapaa.

Mobiili on kirjaimellisesti väline asiakkaan tavoittamiseksi, ei viimeinen mahdollisuus "kaupan sisäänvedossa". Käytettävyysratkaisut palvelutarjoajan kannattaa antaa ammattilaisten suunniteltavaksi; nytkin käydään keskustelua älypuhelinten sovellusten toimivuudesta ja kiinnostavuudesta (Nokia vs iPhone). Teknologiset ratkaisut etenevät huimaa vauhtia; miten niistä sitten valita omalle tuotteelle soveltuvin ja mitä tämä kaikki maksaa?