Glad käytti tapausesimerkeissään mm. TripAdvisoria, Fit for Travel-sovellusta, Heathrow-lentokentän infopalvelua ja McDonaldsin lipukekampanjaa. Hyvinkin erilaiset mobiiliesimerkit vahvistivat näkemystäni matkailuyrityksen "must"-asiasta mutta toisaalta kertoivat ihmisten viehätyksestä kaikenlaiseen uuteen teknologiaan.
Markkinoijan kannalta on olennaista ymmärtää mobiilimarkkinoinnin hyödyt:
- Mobiili on jokaisen kohderyhmään kuuluvan taskussa - korkea tavoitettavuus
- Luvanvaraista, uniikkia ja kohdennettua - kuluttajan suostumuksella
- Mahdollistaa vuorovaikutuksen ja asiakasdialogin kuluttajan kanssa
- Nopea ja kustannustehokas tapa vaikuttaa ostokäyttäytymiseen
- Tulokset mitattavissa
- Ekologinen kanava
Mobiili on kirjaimellisesti väline asiakkaan tavoittamiseksi, ei viimeinen mahdollisuus "kaupan sisäänvedossa". Käytettävyysratkaisut palvelutarjoajan kannattaa antaa ammattilaisten suunniteltavaksi; nytkin käydään keskustelua älypuhelinten sovellusten toimivuudesta ja kiinnostavuudesta (Nokia vs iPhone). Teknologiset ratkaisut etenevät huimaa vauhtia; miten niistä sitten valita omalle tuotteelle soveltuvin ja mitä tämä kaikki maksaa?