15.6.2010

Menkää Intiaan ja nähkää valo!

Jo vain lykkäsi guru taas tehtävän. Sosiaalisen median opintojaksolla ryhmätehtävänä oli "Valloittakaa Intia" Orkut.comissa.

Ryhmämme muodosti 6 henkilöä ja aloitimme tutkimustyön tekemisellä. Hyvin pian selvisi Orkut.comin potentiaalisin kohderyhmä: 18-25 vuotiaat intialaiset miehet jotka ovat saitilla etsimässä ystäviä. Pääosin naispuolinen ryhmämme (4/2) päätteli nopeasti mikä kiinnostaa tuon ikäisiä "poikia" eniten: tietenkin kauniit tytöt ja siitähän me tiesimme kaiken :-) Niinpä valloituksen työnimeksi tuli Finnish Girls ja aloitimme urakan työnjaolla.

Ryhmässämme oli tekniikkaa enemmän hallitsevia jäseniä joten syvennyin enemmän sisältöpuoleen: profiilitekstien laatimiseen ja kuvien metsästykseen. Loin ensin tytöt Bloggeriin + Picasaan jonka jälkeen  toin + linkitin tekstit kuvineen Orkut.comiin. Omat naamakirja-ystävät eivät asialle juurikaan lämmenneet ja tavoitteenahan oli saada nimenomaan uusia intialaisia ystäviä. Muita testattuja some-välineitä Finnish Girls-teemalla olivat Flickr, Digg, Knowem, Twitter, YouTube ja Facebook. Tutkimme runsaasti myös erilaisia deittisivustoja mutta niiden käyttö jäi vähäisemmäksi. Myös AdWordia harkittiin ja RSS-syötteiden käyttöä.

Seurasin kuvien katsontakertoja sekä kommentointia ja reilun viikon jälkeen alkoi tuntua että tarvittiin järeämpiä keinoja. Totesimme ryhmächattailyssä että Orkut-ystävien kanssa keskustelu ja suositteluystävien käyttö olisi sittenkin tehokkaampi keino saada porukkaa mukaan. Keräsimme profiiliin 83 ystävää ja vajaat 200 scrapia. Guru taisi kommentoida vielä koulussa ollessamme että "kaikki yli 50 on hyvä tulos".

Uusi lähestymistapa sitoutti olemaan yhteydessä Orkuihin "lähes ympäri vuorokauden". Kohderyhmäläisemme olivat hyvin innokkaita flirttaamaan Finnish Girlsin kanssa ja vaativat nopeaa reagointia chattailyssa. Haluttiin tietää pituus, ammatti, mitä olin tehnyt päivän mittaan, mihin menisin illalla jne Osa pojista taisi olla hieman hämillään vaihtuvista vastauksistamme sillä myös ainakin Nina chattasi heidän kanssa samoilla tunnuksilla. Kuvat ja videot kiinnostivat niinkuin itseämmekin ystäviemme profiileissa.

Meillä ei tainnut missään vaiheessa kukaan tajuta että keräsimmekin ystäviä "Finnish Girls"-profiiliin ja varsinainen yhteisö ei jäsenmääräänsä kasvattanut. Mikä sitten olikaan tehtävänannon mukaista?

Vaikka ko saitti on maailmanlaajuisesti käytössä, on kohderyhmä tunnettava hyvinkin tarkkaan saitin hyödyntämiseksi. En käyttäisi sitä esim. oman matkailualueeni promoamiseen vaan lähtisin liikkeelle Lappi-tasosta tai ihan Suomi-imagon nostamiseen. Tuotepromossa voisin harkita mikäli olisin fyysisesti samalla markkina-alueella kuin kohderyhmäni.

Suurin oppi varmaan oli että pelikenttä on tajuttoman laaja ja välineet vaatii todellakin treenausta (tietotaitoa). Samaahan guru paukutti meille päähän jo luennoilla: suunnittele, opettele, testaa, ota selvää, mittaa, tee rutiini jne

Menimme, näimme ja palasimme kipin-kapin takaisin Eurooppaan.